DEN BOSCH - De regio ’s-Hertogenbosch groeit. Er worden de komende jaren veel woningen in de stad en de regio bijgebouwd. In de Spoorzone zijn dat zo’n 15.000 woningen. Ook het aantal werkplekken neemt toe. Dit maakt ’s-Hertogenbosch een fijne stad om te wonen, werken en leven. Maar het wordt ook drukker. Station ’s-Hertogenbosch is samen met de A2 een belangrijk knooppunt om al het verkeer goed te laten doorstromen. Dat lukt niet als we niets doen. Daar zijn het Rijk en de regio meer dan over eens. Des te belangrijker dat de afspraken bekrachtigd zijn om het station door te ontwikkelen als belangrijk openbaar vervoersknooppunt. Want dat is hard nodig om de groei op te vangen, reizigers uit de regio duurzaam vervoer aan te bieden en voor de bereikbaarheid.

Alle betrokken partijen (Rijk, provincie, gemeente, ProRail en NS) onderschrijven de noodzaak en urgentie dat het station toekomstvast moet worden. En zijn begonnen met een verkenning en startbudget. De twee mogelijke oplossingen zijn uitgewerkt. Een passage met de stationshal op de begane grond, en een passage met de stationshal op de eerste verdieping, zoals nu. Duurzame mobiliteit, groen, water, woningen, fietsenstallingen en ontmoetingsplekken zijn belangrijke thema’s in het ontwerp, zodat het station goed aansluit bij de behoeften van de reizigers en de omgeving.

Een complexe puzzel
Wethouder Rick Vermin: “Alle betrokken partijen onderschrijven deze ambities en slaan de handen ineen om te komen tot een optimaal technisch ontwerp en bijbehorend budget. Je wil reizigers makkelijk en duurzaam vervoer bieden. Maar we zien ook dat perron 6/7 tijdens de spits overvol is. En dat het busstation het groeiende aantal reizigers nu al nauwelijks aankan. Er is meer kans op verstoringen met overlast voor reizigers tot gevolg. Dat moeten met alle betrokken partijen aanpakken! We willen juist dat reigers makkelijk en comfortabel van A naar B kunnen reizen. Met de bus, fiets en/ of trein. In een omgeving die uitnodigt om te verblijven. Dat vraagt een behoorlijke investering. Daarom is het zo belangrijk dat het Rijk een stap maakt om te onderzoeken – samen met de regio – hoe we tot een sluitende begroting kunnen komen.”

Bosch centraal cruciaal voor de stad en regio
De ontwikkeling van Bosch Centraal als belangrijk openbaar vervoersknooppunt levert ook een belangrijke bijdrage om de regio en stad bereikbaar te houden. Bosch Centraal wordt extra belangrijk nu de verbreding van de A2 tussen Deil en Vught voorlopig van de baan is.

Wethouder Roy Geers: “Met het Rijk en de regio zijn nu ook afspraken gemaakt om de gevolgen uitstel verbreding A2 te beperken. Er komt een pakket aan maatregelen die ook zullen bijdragen aan het verbeteren van de stationsomgeving -onder meer op gebied van busvervoer. Voorop staat dat we een toegankelijke stad blijven voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer, én dat het centrum leefbaar, bereikbaar én gastvrij blijft voor bewoners, bezoekers en ondernemers.”

Hoe nu verder?
Zodra een uitgewerkt ontwerp klaar en financieel haalbaar lijkt, gaan we alle geïnteresseerden vragen om hun input geven. Als het zover is, zullen we daar natuurlijk over communiceren. Daarna wordt een definitief besluit genomen door het Rijk en de regio.