Lucinda Childs' bewegingstaal is volstrekt uniek: op abstracte, bijna mathematische wijze creëert ze met relatief eenvoudige ballet- en atletische bewegingen de meest complexe meesterwerken. Introdans-directeur Roel Voorintholt over ICOON: "De band tussen Childs en Introdans kan gerust uniek genoemd worden. Hoe bijzonder is het dat wij, als klein Nederlands gezelschap, deze intensieve relatie met dit Amerikaanse icoon hebben kunnen opbouwen. Voor mij zijn Childs' meesterwerken echt het paradepaardje van Introdans. Haar werk is meditatief, uiterst esthetisch, en met dat van geen andere choreograaf te vergelijken. Je wordt er als vanzelf in meegevoerd en door betoverd, en ik hoor ook vaak van toeschouwers dat ze er heel kalm en relaxt van worden – en dat is ook wel eens fijn in deze chaotische tijden."
@Pieter Henket
Notes of Longing
Notes of Longing (2025) is een nieuwe creatie die Lucinda Childs maakte voor Introdans. Ze baseert zich hierbij op de pianomuziek van de Nederlandse componist/pianist Matteo Myderwyk en koos acht stukken uit zijn album Notes of Longing. Ze laat zich inspireren door de structuur van de muziek bij het creëren met de Introdansers. Dansers moeten van haar 'in' de muziek gaan zitten, ze wil zien dat ze de emotie in de muziek voelen, ervan genieten.
Interior Drama
Interior Drama (1977), een vroeg werk van Childs, ging in première in de Brooklyn Academy of Music, New York. De volledig choreografie in stilte is een studie naar minimale repetitieve beweging. Met geometrie, ruimtelijke verhoudingen, timing, snelheid en variabele herhaling als kern, ontstaat een hypnotiserend en betoverend effect.
Kilar
Kilar (2013) is het eerste werk dat Lucinda Childs speciaal voor Introdans creëerde. De choreografie is een ingenieuze interactie met het Piano Concerto van componist Wojciech Kilar. Childs imponeert met sprankelende, abstracte danspatronen, en daagt zichzelf ook uit door dansers in crinolines (hoepelrokken) en kubussen van staaldraad te laten dansen, wat een romantische touch toevoegt.
Petricor
Petricor (2018), het derde werk dat Childs voor Introdans creëerde waarvan de titel 'de geur die vrijkomt wanneer regen op droge grond valt' betekent, is geïnspireerd op de gelijknamige compositie van Ludovico Einaudi. De choreografie combineert repetitieve, lichte klassieke danspassen met ingenieuze wiskundige patronen. Deze worden visueel versterkt door abstracte tekeningen in het decor van kunstenaar Dominique Drillot.
Concerto
Concerto (2007) werd bij de Nederlandse première ontvangen als een elektriserende wervelwind. In misschien wel haar meest 'balleteske' choreografie laat Lucinda Childs zeven dansers in wisselende formaties bewegen op de voortstuwende muziek van Henryk Mikołaj Górecki. Met subtiele variaties en verschuivingen creëert Childs een caleidoscopisch juweel: op het oog heel eenvoudig, maar o zo geraffineerd en meesterlijk.
Expositie Introdans in Museum Arnhem
Ter ere van het ICOON programma presenteert Introdans in samenwerking met
Museum Arnhem een expositie met werken van de Franse kunstenaar Dominique Drillot, die jarenlang voor Lucinda Childs de decor-, licht- en kostuumontwerpen verzorgde. Van 15 maart tot en met 18 mei 2025 worden diverse tekeningen, foto's, video's en kostuumontwerpen van Childs' producties getoond. De tentoonstelling biedt een uniek inzicht in hun samenwerking en de visuele kracht van Childs' choreografieën. Men krijgt €5,- korting op de reguliere museum entree op vertoon van het ICOON ticket.